فریم توزیع نوری (ODF)

امتیاز به این مطلب
(3 کاربر)

فریم توزیع نوری (ODF) قطعات یکپارچه ای می باشند که در سیستم های مدیریت فیبر نوری،به قسمت انتهایی کابل ها و اتصال متقابل کابل ها رسیدگی می کند. این مقاله به معرفی دقیق ODF می پردازد.

فریم توزیع نوری (ODF) چیست؟

فریم توزیع نوری (ODF) برای اتصالات بین کابل های فیبر نوری و دستگاه های ارتباطی نوری و یا در میان دستگاه های ارتباطی استفاده می شود. فریم های توزیع نوری تجهیزات فرعی مهم در سیستم انتقال نوری می باشند، به طور عمده برای اسپلایسینگ ترمینال فیبر نوری ، نصب کانکتور فیبر نوری ، تنظیم مسیر فیبر نوری ، ذخیره سازی پیگتل های اضافی و حفاظت از کابل فیبر نوری، و غیره به کار گرفته می شود.

ODF نقش مهمی برای عملیات ایمن و استفاده منعطف از شبکه های ارتباطی فیبر نوری ایفا می کند. با درجه فزاینده و بالایی از یکپارچه سازی شبکه، فریم توزیع، ترکیب دیجیتال نوری ODF، DDF و واحد توزیع برق را در یک مجموعه ادغام می کند. این تجهیزات برای سیستم های سیم کشی فیبر به سلول، فیبر به ساختمان، ماژول اداری راه دور و ایستگاه پایه بی سیم کوچک استفاده می شود.

در زیرساخت قدیمی ارتباطات فیبر نوری، کابل های فیبر نوری معمولاً دارای چندین کر فیبر نوری هستند و ظرفیت ODF به طور کلی زیر صد پورت بوده که ظرفیت بسیارکم ذخیره سازی پیگتل، نامناسب بودن برای مانور کانکشن ها، بازده عملکرد کمتر، ساختار بسیار ساده و کاستی های دیگری را نشان می دهد. امروزه ارتباطات نوری به طور گسترده ای در مسافت های طولانی و انتقال تقویت شده شبکه محلی استفاده می شود. فیبر نوری به جهت و مسیر دسترسی به شبکه تبدیل شده است. در سازه های جدید شبکه فیبر نوری که در بسیاری از مکان ها تا آنجا که ممکن است، از کابل با تعداد کر بالا استفاده می شود، به ظرفیت، عملکرد و ساختار فریم توزیع نوری بهتر برای این زمینه ها نیازمندیم.

ساختار ODF

ساختار رک
  1. دارای ساختار به صورت رک
  2. ساختار قاب محصور ، نیمه بسته و باز.
  3. ارتفاع رک تقسیم به سه دسته 2600 mm، 2200 mm و 2000 mm تقسیم می شود. انتخاب عرض آن به صورت مضرب صحیحی از 120 mm سیستم توصیه می شود ، برای عمق استفاده از اندازه های 300 mm، 450 mm و 600 mm توصیه می شود.
  4. تلورانس ابعاد رک نباید از 2mm ± تجاوز کند.

قطعات متحرک مکانیکی قطعات متحرک مکانیکی باید دارای چرخش قابل انعطاف باشند، پلاگین مناسب دارای قفل با داشتن قابلیت اعتماد،دارای ساختار، نصب و راه اندازی و تعمیر و نگهداری مناسب باشد. زاویه باز شدن درب نباید کمتر از 110 درجه باشد. فاصله ورق کمتر از 3mm است.

فریم توزیع نوری (ODF)

معرفی شعاع خمش کابل فیبر نوری کابلی که در درون رک قرار می گیرد شعاع خمش آن نباید کمتر از 15 برابر قطر کابل باشد.

ساختار فریم ساختار فریم باید قوی باشد، مونتاژ باید از ثبات بالایی برخوردار باشد و قابل تعویض باشد، هیچ کدام از اتصال دهنده ها شل نباشند و لبه های تیز تجهیزات عملیاتی در معرض، باید گرد و صاف شوند.

پوشش محافظ، شعاع خمش کابل فیبر نوری از طریق سوراخ ورق فلزی و چرخش در امتداد ساختار با لبه های تیز تماس پیدا می کند، شما باید پوشش محافظ و بوش را برای جلوگیری از صدمه به کابل نصب کنید. شعاع انحنای هسته فیبر نوری و پیگتل نباید کمتر از 30 میلیمتر باشد.

سطح رک پوشش لایه باید دارای سطح صاف، رنگ یکنواخت، بدون sag و کمر، دارای محافظ در تمام انتهای صفحات باشد.

ساختار دستگاه از لحاظ محتوا، گرافیک، نمادها و نشانه ساختار دستگاه از لحاظ محتوا، گرافیک، نمادها و نشانه باید روشن، کامل، صحیح و درست باشد

مواد سازنده ODF فیبر نوری

ضد خوردگی در ODF تمام نقاط ماده مورد استفاده باید تمام خواص را به صورت جداگانه داشته باشد ، مثلاً مقاومت در برابر خوردگی، خواص فیزیکی و شیمیایی آن باید با ثبات باشد، و سازگار با ژاکت و غلاف پیگتل باشد. برای جلوگیری از خوردگی و آسیب های دیگر، این مواد نیز باید با دستگاه های دیگر که سازگار با مواد استفاده شده در ODF می باشند، به کار گرفته شوند.

ضدزنگ سطح آبکاری شده ODF با ساختار فلزی، باید از طریق روش آزمون اسپری نمک برای مدت 48 ساعت بدون زنگ باقی بماند به صورتی که قابل مشاهده نباشد.

شرایط فرآیندی پوشش فرآیند پوشش از یک ساختار فلزی استفاده می کند، پوشش و بستر پوشش باید چسبندگی خوبی داشته باشند، چسبندگی نباید کمتر از استاندارد GB / T9286 باشد: درصد چسبندگی در تقاطع برش و یا در امتداد پوشش لبه برش به طور قابل توجهی بیشتر از 5 درصد می باشد، اما نباید بیش از 15٪ باشد.

الزامات عملکرد احتراق تجهیزات غیر فلزی برای قطعات ساختاری و عملکرد احتراق کانکتورهای فیبر نوری باید دارای شرایط زیر باشند:
1. نمونه تست نباید به راحتی آتش بگیرد
2. اگر نمونه تست از شروع آتش به مدت ده ثانیه ادامه داشته باشد، شعله یا اجزای برافروخته نباید در انتهای کف نمونه پخش شوند

کارکرد و عملکرد ODF

ثابت کردن کابل و ویژگی های حفاظت یک ورودی کابل باید دستگاه فیکس و حفاظت داشته باشد. این دستگاه کابل را نشان می دهد و به رک ثابت می کند، و کابل در تیوب مخصوص کابل برای محافظت از آسیب قرار می گیرد. قطعات فلزی و قفسه های فلزی کابل، غلاف فلزی بی حرکت و برای تقویت کابل فیبر نوری باید به دستگاه ولتاژ متصل به زمین محافظ با قابلیت اطمینان بالا وصل شود.

تابع انتهایی کابل فیبر نوری ODF باید یک قسمت مخصوص برای انتهای کابل فیبر نوری داشته باشد. دستگاه به آسانی کابل کشی شده و اتصالات پیگتل آن، نصب شده و تعمیر و نگهداری آن انجام می شود و از مفصل هایی که باید بدون جابه جایی و صدمه دیدن پیگتل ها باقی بماند، نگهداری می کند و از ادوات آنها حفاظت می نماید.

تنظیم تابع خط ODFاز طریق جامپر فیبر نوری و پلاگین کانکتورها به سرعت و به راحتی می تواند سیستم انتقال نوری با شیوه تغییر ترتیب اجرا نماید.

محافظت از پیگتل و کر فیبر نوری پس از لخت کردن کابل اصلی و ورود آن قسمت محافظ انتهایی آن را ثابت می کند و از کر فیبر نوری حفاظت مینماید.

ظرفیت ظرفیت و ظرفیت در واحد رک از (تعیین شده توسط تعداد آداپتور فیبر نوری) استانداردهای محصول می باشد که باید قسمت های انتهایی فیبر نوری را تامین نماید، قسمت ذخیره سازی تارهای اضافی فیبر نوری را فراهم نماید، ODF ها اگر در محدوده ظرفیت کامل متصل شوند باید قادر به تکمیل پیکربندی باشند.

ثبت و شماره گذاری رک و واحد باید دارای دستگاه شماره گذاری و ثبت کامل برای شناسایی آسان تر تعداد تارها، ترتیب یا مسیر انتقال باشد و دستگاه ثبت باید به آسانی اصلاح و تعویض شود.

قابلیت ذخیره سازی نوری رک و یونیت باید فضای کافی برای تارهای باقی مانده داشته باشد.

کلاس بندی و دسته بندی ODF ها

1. نوع یونیتی فریم توزیع نوری ماژولار که در یونیت های مختلف رک نصب می شود ، هر یونیت جداگانه پچ پنل فیبر نوری است. این پچ نه تنها ویژگی های اصلی پچ پنل کوچک فیبر نوری را حفظ نموده، بلکه از طریق تغییر شکل ساختاری رک، بهره برداری از فضای مناسب را فراهم می کند، فریم توزیع نوری با ظرفیت بالا یک ساختار مشترک اولیه را دارا می باشد. با این حال به دلیل محدودیت های ذاتی آن برای فضای موجود، در رابطه با عملکرد و استفاده و بهره برداری از آن، گاهی وقت ها به مشکل بر می خوریم.

کلاس بندی و دسته بندی ODF ها

2. نوع کشویی به دلیل محدودیت های ذاتی برای فضای موجود، در رابطه با عملکرد فریم توزیع نوری نوع کشویی، به تعدادی واحد و یونیت تقسیم می شود، و هر یونیت شامل یک یا دو کشو می باشد. هنگام انجام عملیات جوش فیوژن و انتقال اطلاعات،می توان یک کشو، که دارای یک فضای عامل بزرگتر می باشد و خارج از عملیات مربوطه می باشد را بیرون کشیده، به طوری که تمامی واحدها مستقل از یکدیگر می باشند. کشش و فشار کشویی در این قسمت باعث قفل کردن دستگاه می شود، که می توان برای اطمینان از پایداری، اتصال ایمن و قابل اعتماد استفاده نمود.

3. نوع ماژولار ساختار ماژولار فریم های توزیع نوری به گونه ای است که انواع ماژول های تابعی، اتصال کابل فیبر نوری ، ذخیره سازی، استقرار کابل و توابع دیگر عامل در آن پیش بینی شده است. معمولا رایج است که این ماژول ها می توانند به عنوان رکمونت در داخل رک نیز نصب شوند. این ساختار حداکثر انعطاف پذیری را در برآورده شدن نیازهای شبکه های ارتباطی فراهم می کند. در نسخه های فعلی فریم توزیع نوری ماژولار ظرفیت بالا ، استفاده از پنل ها و کشوها و دیگر ساختارهای منحصر به فرد، به کارگیری از اسپلایس های فیبر نوری، علاوه بر آن، استفاده از شیارهای عمودی و فریم توزیع با ظرفیت متوسط، به طور موثر مشکلات ذخیره سازی تارها و پیگتل های اضافی را حل کرده است.

انتخاب فریم توزیع نوری یک کار مهم و پیچیده می باشد در نتیجه باید تمام شرایط محلی و تمامی عوامل به دقت محاسبه شود.

در فاطر چه کاری انجام میدهیم؟

ما در فاطر به عنوان مشاور، طراح، تامین کننده و مجری انواع شبکه های فیبر نوری و مس و همچنین توسعه دهنده انواع نرم افزار ها و سرویس های متنوع، قادر هستیم کلیه ی خدمات پسیو، اکتیو و سرویس های جریان ضعیف شما را به صورت یکپارچه و بر روی زیر ساخت ارتباطی فیبر نوری، طراحی و پیاده سازی کنیم.

تماس با ما

آدرس : نارمک جنوبی - بین چهارراه آیت و خاقانی - پلاک 499
تلفن گویا:   73065000-021   واحد بازرگانی:   4-73065111-021
ایمیل:   info[at]opticalfiberco.com

شبکه های اجتماعی

نماد اعتماد

Search