CCTV - بخش اول

امتیاز به این مطلب
(1 نظر)

‎(Closed-Circuit Television) CCTV‏ یا سیستم مدار بسته که به نظارت و حفاظت تصویری نیز معروف می باشد، از دوربین ها برای ارسال اطلاعات به تعدادی مانیتور مشخص استفاده می کند. این ارسال با سیستم Broadcast تلوزیونی متفاوت است این طور که ممکن است به صورت نقطه به نقطه یا نقطه به چندین نقطه یا لینک وایرلس به صورت مش کارگذاری شود. بنابراین دوربین های ویدیویی که با تعریف بالا مطابق باشد، اکثرا در شرایط نظارتی کاربرد دارد مانند بانکها، فرودگاه ها، محل های نظامی و مغازه ها نیاز به مانیتورینگ دارند.

در کارخانجات صنعتی، تجهیزات CCTV ممکن است برای مشاهده قسمتی از پروسه از اتاق کنترل استفاده شوند برای مثال زمانی که محیط کار به خاطر آلودگی و شرایط نامناسب برای انسان مناسب نیست. سیستم CCTV ممکن است به طور مداوم کار کند یا ممکن است رخداد خاصی را نظارت کند. سیستم پیشرفته CCTV از ‎ (Digital Video Recording) DVR‏ که امکان ذخیره تا سالیان سال با کیفی های مختلف را دارد و همچنین با ویژگی ها و گزینه های اضافی (مانند تشخیص حرکت و هشدار در ایمیل). اخیرا دوربین IP با حسگرهای مگاپیکسلی به صورت مستقیم در دستگاه ذخیره سازی متصل به شبکه یا حافظه داخلی به صورت کاملا مستقل ذخیره می کند. نظارت بر مکان های عمومی با استفاده از CCTV به صورت خاص در بسیاری از نقاط دنیا معمول و رایج می باشد. در سال های اخیر، دوربین های تشخیص ظاهر به عنوان شکل جدیدی از نظارت بدل شده است.

انواع تکنولوژی دوربین های مداربسته

قدیمی ترین سیستم نظارت ویدیویی با مانیتورینگ تنها همراه بود به این خاطر که شیوه ای برای ضبط و ذخیره اطلاعات وجود نداشت. پیشرفت و توسعه reel to reel media ضبط فیلم را ممکن ساخت. این سیستم ها به نوارهای مغناطیسی که به صورت دستی تعویض می شوند که زمان بر است و گران و پروسه غیر قابل اعتمادی است. تکنولوژی VCR در سال 1970 عملی شد که باعث شد ضبط و پاک کردن اطلاعات و استفاده نظارت ویدیویی بیشتر معمول شده است.

در طی دهه 90 میلادی با پیشرفت مالتی پلکس دیجیتال، بسیاری از دوربین ها همزمان می توانند ضبط کنند علاوه بر ضبط گذر زمان می توان بر اساس حرکت نیز ضبط می شود. این حرکت باعث ذخیره زمان و پول و درنتیجه استفاده از CCTV رو به افزایش می یابد. اخیرا تکنولوژی CCTV با پیشرفت محصولات و سیستم های اینترنتی و پیشرفت در زمینه های دیگر جهش فوق العاده ای داشته است.

دوربین مداربسته سقفی انواع دوربین های مدار بسته نصب cctv

اولین کاربردهای CCTV

در سپتامبر 1968، الین نیویورک، اولین شهری است در ایالت متحد امریکا که دوربین های ویدیویی در خیابان اصلی تجاری شهر برای مبارزه با جرم نصب شد. یکی دیگر از استفاده های اولیه CCTV، در میدان تایمز در نیویورک می باشد. پلیس نیویورک دوربین ها را برای جلوگیری جرایم در محل نصب کرد، اگرچه میزان جرم به علت وجود دوربین کاهش نیافت. با این اوصاف، در طی دهه هشتاد میلادی نظارت ویدیویی در کل کشور به منظور زیرنظرگرفتن مکان های عمومی عمومیت یافت. این شیوه بسیار به صرفه تر از بزرگ تر کردن دپارتمان های پلیس برای جلوگیری از جرایم می باشد. در اواسط دهه نود، دپارتمان های پلیس در سراسر کشور اقدام به نصب تعداد زیادی دوربین مدار بسته در پروژه های ساختمانی، مدرسه ها و محل های عمومی کردند. مدتی بعد دوربین مدار بسته در مغازه ها و بانک ها با هدف مبارزه با جرایم که از طریق ضبط شواهد صحنه جرم انجام می شود معمول و رایج شد. در سال 1983، سه هزار سیستم CCTV در نیویورک استفاده می شد.

موارد استفاده دئربین های مداربسته

1. جلوگیری از جرایم

Marie Van Brittan Brown سیستم امنیت خانگی را ابداع کرد. در سال 1969 اختراع خود را ثبت کرد. سیستم Brown چهار روزنه برای دیدن دوربین دارد که می تواند به هر طرف برای مشاهده حرکت کند. هر چیز که دوربین رصد کند بر روی مانیتور ظاهر می شود. همچنین، ساکنین می توانند با استفاده از کنترل راه دور قفل در را باز کنند. سیستم شامل دستگاه هایی بود که به صاحب خانه اجازه دیدن و شنیدن افراد در جلوی در را می دهد. در سال 2009 تحقیقات توسط دانشگاه Northeastern و Cambridge در سال 2009 با موضوع (دوربین مدار بسته محدوده های عمومی و پیشگیری از جرم: بررسی به روز شده سیستماتیک و متا آنالیز) در مجموع 44 منطقه مختلف از انگلستان و ایالات متحده مانند سینسیناتی و نیویورک مورد بررسی قرار داد. آنالیزها نشان داد که:

• سیستم نظارتی در پارکینگ ها از بقیه موارد مؤثرتر می باشد تا جایی که نشان می دهد 51 درصد از جرایم کاهش یافته است.
• مکان های حمل و نقل عمومی 23 درصد کاهش جرم را به خود دیده اند
• سیستم ها در مکان های عمومی با کاهش 7 درصدی کمترین تأثیر را در کاهش جرایم دارد

سؤال دیگری که در مورد تأثیر دوربین مداربسته مطرح می شود حضور به موقع پلیس در صحنه می باشد طوری که مأمورین فیلادلفیا اعلام کردند در سال 2013 از پانزده میلیون سیستم مدار بسته تنها 32 درصد مؤثر می باشند.

2. پروسه های صنعتی

امروزه پروسه های صنعتی که در شرایط خطرناک و ناسالم انجام می شود توسط CCTV نظارت می شود.این پروسه ها اکثراً صنایع شیمیایی، داخل راکتور یا تجهیزات سوخت هسته ای می باشد. دوربین های خاص برای این اهداف شامل دوربین های دارای تکنولوژی Line Scan و Thermography که به اپراتور اجازه اندازه گیری دمای پروسه را می دهد. استفاده از CCTV در چنین مواردی نیاز به دستور قانونی دارد.

3. مانیتورینگ ترافیک

بسیاری از شهرها و بزرگراه ها، سیستم مانیتورینگ گسترده ای دارند که از CCTV برای شناسایی محل ترافیک و تصادفات استفاده می کند. با این حال بسیاری از این دوربین ها متعلق به شرکت های خصوصی می باشد که اطلاعات را به سیستم GPS رانندگان می فرستند. آژانس های آزادراه های بریتانیا 3000 دوربین با قابلیت کنترل و زوم از راه دور (PTZ) که بزرگراه ها و شبکه جاده ای را پوشش می دهد. با اضافه کردن دوربین های ثابت به سیستم مدیریت ترافیک تعداد دوربین های مدار بسته در شبکه به طور قابل توجهی طی چند سال اخیر افزایش یافته است. محدوده طرح ترافیک لندن توسط دوربین هایی که در مرزهای این محدوده کار گذاشته شده است کنترل می شود که به صورت اتوماتیک شماره پلاک ماشین ها را می خواند. اگر راننده شارژ طرح ترافیک را پرداخت نکرده باشد قبض جریمه برای آن صادر می شود. سیستم های دیگری می باشند که برای جستجو و موقعیت یابی ماشین های سرقتی به کار می روند.

4. ایمنی حمل و نقل

سیستم CCTV ممکن است برای مثال در مترو استفاده شود، دوربین مدار بسته به راننده مترو اجازه می دهد که قبل از بستن درب های مترو و راه انداختن مجدد آن ورودی و خروج افراد را کنترل کند.

5. کنترل فروش

برخی نرم افزارها با CCTV برای نمایش حرکات کارگران در محیط فروش ادغام می شوند و کار نمایش را تکمیل می کنند. هر اقدام به عنوان یک بلوک اطلاعات با زیرنویس که عملیات انجام شده را توضیح می دهد ثبت می شود. این امر به پیگیری اقدامات کارگران به ویژه هنگامی که در حال کارهای نادرست مانند لغو فروش، برداشتن پول یا تغییر اطلاعات شخصی کمک می کند.

اقداماتی که کارفرما ممکن است مایل به نظارت آن باشد:
• اسکن محصولات، انتخاب محصولات، معرفی قیمت و میزان
• ورودی و خروجی گردانندگان حاضر در سیستم در هنگام وارد کردن رمز عبور
• حذف عملیات و اصلاح اسناد و مدارک موجود
• اجرای عملیات خاص، مانند صورتهای مالی یا عملیات با پول نقد
• جابه جایی کالا، لغو و شمارش ارزش گذاری مجدد
• کنترل در آشپزخانه ها و رستوران های فست فود
• تغییر تنظیمات، گزارشات و دیگر کارکردهای رسمی

هر کدام از این عملیات ها با یک توضیح خاص منتقل می شوند که باعث نمایش با جزئیات تمام رفتارها و اقدام ها می شود. برخی از سیستم ها به کاربر اجازه می دهد تا به جستجو برای یک رویداد خاص به وسیله زمان وقوع و شرح متن بپردازد، و ارزیابی آماری از رفتار اپراتور را انجام دهد. این امر اجازه می دهد تا نرم افزار انحراف از استاندارد جریان کاری را پیش بینی کند و تنها رفتار های غیر عادی را ضبط کند.

6. استفاده در مدارس و دانشگاه ها

هدف از نصب دوربین در مدارس ممکن است نظارت بر بازدید کنندگان، پیگیری رفتار غیر قابل قبول دانش آموزان و نگهداری مدرکی از شواهد در صورت وقوع جرم و جنایت باشد. برخی از محدودیت ها در نصب دوربین در مناطقی که حریم خوصی به حساب می آید وجود دارد مانند حمام، مناطق قفسه سالن ورزش و دفاتر خصوصی (مگر اینکه رضایت ساکنین دفتر داده شود). نصب دوربین ها به طور کلی در راهروها، پارکینگ ها، ادارات، که در آن محل رفت و آمد دانش آموزان، کارکنان و والدین می باشد ، سالن ورزشی، سالن های غذاخوری و کلاس های درس قابل قبول است. نصب دوربین در کلاس ممکن است توسط بعضی اساتید جلوگیری شود.

7. استفاده در موارد خلاف قانون

مجرمان برای جاسوسی از دوربین ها استفاده می کنند. برای مثال، از دوربین ها در خودپرداز برای دزدیدن رمز عبور کارت های اعتباری استفاده می شود. این دوربین ها بسیار کوچک هستند و به سختی دیده می شوند و هر جایی می توان آن را جاسازی کرد و اطلاعات را از طریق wireless برای مجرمین ارسال می کند.

8. امنیت خانه

در اوایل سال های 2000، کمپانی های ADT، LiveWatch و ... به مشتریان بازار خود دوربین مداربسته برای امنیت و حفاظت خانه پیشنهاد دادند. دوربین ها معمولاً به عنوان بخشی از پکیج مانیتورینگ اخطار، ممکن است در تشخیص آتش و سیل به کار گرفته شود.

در فاطر چه کاری انجام میدهیم؟

ما در فاطر به عنوان مشاور، طراح، تامین کننده و مجری انواع شبکه های فیبر نوری و مس و همچنین توسعه دهنده انواع نرم افزار ها و سرویس های متنوع، قادر هستیم کلیه ی خدمات پسیو، اکتیو و سرویس های جریان ضعیف شما را به صورت یکپارچه و بر روی زیر ساخت ارتباطی فیبر نوری، طراحی و پیاده سازی کنیم.

تماس با ما

آدرس : نارمک جنوبی - بین چهارراه آیت و خاقانی - پلاک 499
تلفن گویا:   73065000-021   واحد بازرگانی:   4-73065111-021
ایمیل:   info[at]opticalfiberco.com

شبکه های اجتماعی

نماد اعتماد

Search